ویتامین دی(D) و فواید آن!

ویتامین دی d و فواید آن

توجه! این مطلب  جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

 

خب کاربران عزیز نظافت نیوز طبق برنامه تیم نوآور نیوز امروزبه معرفی یک ویتامین دیگر میپردازیم .مهمون بررسی امروز ما ویتامین دی میباشد که از ضروری ترین ویتامین ها برای بدن است که متاسفانه اکثر ایرانیان با کمبود آن مواجه هستند . ادامه بررسی این ویتامین نقش آن را در سلامتی بدن خاهیم فهمید پس با ما همراه باشید .

همانطور که در ابتدا بیان کردیم ویتامین دی در دسته ی ویتامین های مهم و ضروری است که این ویتامین را میتوان در نور خورشید به وفور یافت کرد و حتی برخی دیگر مواد غذایی مانند غذا های دریایی در ادامه مطلب بریم که فواید این ویتامین را بررسی کنیم.

نور خورشید حاوی ویتامین دی d

 

 

فواید استفاده از ویتامین دی (D)

 

علاوه بر تمام اثرات و فواید مهمی که برای ویتامین دی ثبت شده است با توجه به تحقیق به عمل امده در دانشگاه ملکه مارگات ور ادینبورگ نشان میدهد که این ویتامین خطر احتمال بروز بیماری های قلبی را نیز کاهش میدهد و حتی در فعالیت های ورزشی اثرات مثبت میگذارد پس در نتیجه میتوان دریافت که مصرف یک قرص ویتامین دی در روز باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی میشود و از سویی بهبود در فعالیت های ورزشی ایجاد می کند.

در ادامه در این مطالعت امده است که مصرف ویتامین دی باعث مسدود شدن یک آنزیم میشود که کار این آنزیم تولید هورمون استرس  ، کورتیزول نقش دارد در صورت افزایش این آنزیم اثرات بدی میگذارد سبب باریک شدن رگ های خونی و افزایش فشار خون در بدن میشود.

وقتی که پوست ما در برابر اشعه و نور خورشید قرار بگیرد ویتامین دی در بدن تولید میشود . این یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم و فسفر در بدن ، رشد سلول ها و رشد استخوان ها و عملکرد صحیح عضلانی و عصبی و بهبود در سیستم ایمنی بدن است.

شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ ، انواع پنیر و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامینD هستند و نورخورشید مهمترین منبع ویتامین D است. معمولا این ویتامین به اندازه کافی در بدن تولید نمی شود و باید تحت نظر پزشک، مکمل ویتامین D استفاده شود.

تحقیقات در کنفرانس سالانه غدد دون ریز در اسکاتلند بر اساس تحقیقات انجام گرفته، ویتامین D از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، ام اس، دیابت، آرتریت روماتویید، آلزایمر و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

نشانه های کمبود ویتامین دی (D) چیست؟

 

کمبود شدید ویتامین دی باعث بروز راشیتیسم در کودکان و بیماری نرم استخوانی در بزرگسالان می شود. این بیماری ها در صورت درمان نشدن می توانند منجر به بدن درد، نرم و شکننده شدن استخوان ها و درد و ضعف عضلانی شوند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد کمبود خفیف این ویتامین هم در بروز بیماری های قلبی، دیابت، آرتروز، ام اس و سرطان تقش دارد. کمبود ویتامین دی نشانه هایی دارد که اگر آن ها را در خود می بینیدلازم است یک آزمایش خون بدهید تا سطح این ویتامین در بدن تان مشخص شود:

احساس خستگی دائمی: همیشه و حتی با وجود خواب کافی، احساس خستگی می کنید.

کمبود ویتامین دی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

نور خورشید حاوی ویتامین دی d و مواد غذایی حاوی vitamin d3

 

افسردگی

عرق پیشانی:

اغلب و حتی زمانی که گرم تان نیست و فعالیت بدنی زیادی ندارید، پیشانی تان عرق می کند.

استخوان درد:

اغلب، به ویژه در زمستان ها از دردهای عضلانی و استخوانی رنج می برید. همچنین صبح ها مفصل هایتان کمی خشک و سفت می شوند. بیشتر این دردها، علائم بیماری نرم استخوانی هستند.

شکستگی های تنشی استخوان:

کمبود ویتامین دی خطر بروز شکستگی های تنشی استخوان را بالا می برد. شکستگی های تنشی استخوان به شکستگی های ناکامل استخوان اطلاق می شود که در اثر فشارهای کم اما تکرار شونده و همینطور ضعف استخوان به وجود می آیند.

بد خواب شدن

دائما بیمار شدن: کمبود ویتامین دی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، در نتیجه دائما بیمار می شوید.

 

0 مورد نقد و بررسی

admin

→ خواندن مطلب قبلی

به گفته پزشکان ، این بهترین دما برای خوابیدن است

خواندن مطلب بعدی ←

نحوه انتخاب شرکت نظافت صنعتی و جاروهای خیابانی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *