ویتامین ای (E) و مزایای آن !

ویتامین ای و موادی که حاوی آن هستند

 

 

 

 

 

 

 

توجه!این مطلب  جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

 

امروز طبق روالمون کاربران نظافت نیوز گرامی مطلبی توسط تیم نوآور نیوز تهیه شده که معرفی ویتامین دیگری است به نام E سعی شده در این مطلب اثرات آن و نحوه عمومی مصرف آ« ذکر شود پس با ما همراه باشید تا پایان مطلب:

ویتامین ای E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد نیاز است و برای کند کردن روند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است. این ویتامین در بسیاری از غذاها، مانند روغن‌های خاص، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه‌ها و روغن جوانه‌ی گندم یافت می‌شود. قرص ویتامین E به صورت مکمل هم در دسترس است. با ما همراه باشید

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها موادی هستند که بدن‌ ما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها نیاز دارد. بدن ما به طور کل به ۱۳ نوع ویتامین نیاز دارد که به ۶ دسته تقسیم می‌شوند:

ویتامین A، ویتامین‌های B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K. ما معمولا می‌توانیم ویتامین‌ها را از غذاهایی که می‌خوریم، دریافت کنیم. همچنین بدن ما می‌تواند ویتامین D و ویتامین K را خودش بسازد.

هر ویتامین در بدن ما نقش ویژه‌ای دارد که در صورت کمبود آن، ممکن است مشکلاتی برای سلامتی و عملکرد صحیح بدن ما پیش بیاید. بهترین راه دریافت ویتامین‌ها داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متشکل از غذاهای مختلف است. البته در برخی موارد ممکن است بدن ما به مکمل های غذایی نیاز داشته باشد. اما پیش از مصرف این نوع مکمل‌ها، بهتر است ابتدا با پزشک‌ مشورت کنیم، زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.

تعادل کلسترول

کلسترول ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن ضروری است. هنگامی که سطح کلسترول در حالت نرمال است، آنها متعادل، نرمال و سالم هستند. کلسترول هنگامی خطرناک است که اکسید شود. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده با اکسید شدن کلسترول مبارزه می‌کند. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می‌شوند، مقابله کند.

تاثیرات آنتی‌اکسیدانی

با رادیکال‌های آزاد به مبارزه می‌پردازند رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم را در بدن شما تجزیه می‌کنند و موجب بیماری قلبی و سرطان می‌شود. این مولکول‌ها به‌طور طبیعی در بدن شما ایجاد می‌شود و وقتی اکسید می‌شوند خسارات جدی ایجاد می‌کنند. برخی از ایزومرهای ویتامین E آنتی‌اکسیدان قوی هستند و توانایی کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد دارند، از التهاب جلوگیری می‌کنند، باعث کاهش سرعت پیری می‌شوند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده است ویتامین ای E باعث افزایش ایمنی، کمک به جلوگیری از بیماری‌های جدی می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد برای افزایش ایمنی و اثرات آنتی‌اکسیدانی

ویتامین ای و موادی که حاوی آن هستند

 ترمیم پوست اسیب دیده

ویتامین ای E به استحکام دیواره‌های مویرگ‌های پوستی و تقویت رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و به عنوان یک ماده‌ی مغذی طبیعی ضدِ پیری در بدن عمل می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند. مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C، با التهابات پوستی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش مبارزه می‌کند و همچنین می‌تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما هم مؤثر باشد. از آنجا که ویتامین E بازسازی سلول‌ها را سرعت می‌بخشد، می‌تواند برای درمان زخم‌ها، آکنه و چین و چروک مورد استفاده قرار گیرد و باعث شود که پوست سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد

افزایش ضخامت مو 

از آنجا که ویتامین ای E آنتی‌اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب‌های محیطی به موهای شما کمک می‌کند. همچنین می‌تواند گردش خون را به پوست سر افزایش دهد. روغن ویتامین E می‌تواند رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ کند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. این روغن همچنین باعث می‌شود موهای شما سالم‌تر و تازه‌تر شود. اگر حس می‌کنید موهایتان خشک هستند می‌توانید چند قطره روغن ویتامین E روی آنها بمالید.

تعادل  هورمون‌ها

ویتامین ای E می‌تواند نقشی اساسی در متعادل کردن دستگاه غدد درون‌ریز و سیستم عصبی شما بازی کند و به طور طبیعی به تعادل هورمون‌های‌ بدن‌تان کمک کند. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS (سندرم پیش از قاعدگی)، اضافه وزن، آلرژی‌ها، عفونت دستگاه ادراری، تغییرات پوست، اضطراب و خستگی شود. با متعادل نگاه داشتن هورمون‌های‌تان، حفظ وزن مناسب برای‌تان راحت‌تر خواهد شد، دوره‌ی قاعدگی منظم‌تری خواهید داشت و احساس می‌کنید پرانرژی‌تر هستید.

بهبود  عملکرد بینایی

ویتامین E به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می‌کند که علت شایع نابینایی است. به خاطر داشته باشید، برای تاثیر مناسب ویتامین E، باید ویتامین C، بتا کاروتن و روی به مقدار کافی مصرف شود. همچنین مشخص شده است که مصرف روزانه ویتامین E و ویتامین A به مقدار زیاد باعث بهبود بینایی در افرادی که لیزیک چشمی انجام داده اند،می‌شود.

به مبتلایان  آلزایمر کمک می‌کند

ویتامین ای E می‌تواند به کند شدن روند از دست رفتن حافظه و کاهش عملکرد آن در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل نسبتا جدی و شدید کمک کند. همچنین می‌تواند وابستگی و نیاز به مراقب یا پرستار را در این بیماران به تعویق بیندازد. مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C همچنین خطر پیشرفت انواع مختلف زوال عقل را کاهش می‌دهد.

قدرت عضلانی را تقویت می‌کند

ویتامین E می‌تواند برای تقویت پایداری فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد. انرژی را افزایش داده و سطح استرس اکسیداتیو را در عضلات پس از ورزش کردن کاهش می‌دهد. این ویتامین همچنین قدرت عضلانی را تقویت می‌کند. ویتامین E با بهبود گردش خون، باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید. همچنین دیواره‌ی مویرگ‌‌ها را مستحکم کرده و سلول‌های بدن را تغذیه می‌کند.

دستور مصرف ویتامین ای  (E):

مصرف مکمل ویتامین ای در افراد دچار مشکلات هضم من جمله بیماری مزمن روده و افرادی که تحت جراحی دستگاه گوارش قرار گرفته اند و قادر به جذب ویتامین های محلول در چربی نیستند، ضروری است.

 

علائم و نشانه های کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E بسیار نادر است و تقریبا هرگز ناشی از تغذیه‌ی ناصحیح نیست. شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود ویتامین E شود. یک نوزاد نارس که با وزن کمتر از ۱.۵ کیلوگرم متولد شده باشد، در معرض خطر کمبود ویتامین E است. اما متخصص اطفال که تخصص مراقبت از نوزدان را داشته باشد، عموما نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را ارزیابی می‌کند. افراد مبتلا به سوءجذب چربی، که مسئله‌ی شایعی در میان کسانی است که درگیر «بیماری های التهابی روده‌» هستند، ممکن است دچار کمبود ویتامین E شوند.

افرادی که با سطح چربی تغذیه‌شان دچار مشکل هستند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین ای قرار دارند. زیرا چربی برای جذب ویتامین E مورد نیاز است. این موضوع شامل همه‌ی افرادی می‌شود که «فیبروز سیستیک» در آنها تشخیص داده شده است، تحت جراحی «بای پس معده» (کوچک کردن معده) قرار گرفته‌اند یا افرادی که مشکلات سوءجذب، مانند «بیماری کرون»، بیماری های کبد یا نارسایی پانکراس دارند. علائم کمبود ویتامین E شامل از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال در بینایی و گفتار می‌شود.

ویتامین ای و موادی که حاوی آن هستند

منابع غذایی حاوی ویتامین E

دریافت ویتامین E به اندازه کافی برای افراد خردسال (جنین یا نوزاد)، سالمندان و زنان باردار ضروری است. توصیه می‌شود بزرگسالان در روز ۱۵ میلی‌گرم ویتامین‌ ای مصرف کنند. موادغذایی حاوی ویتامین E عبارتند از:

دانه‌های آفتابگردان بادام، فندق، گندم، انبه، آووکادو، کره کدو، بروکلی

رابطه‌ متقابل آن با سایر مواد مغذی

مکمل‌های ویتامین ای E می‌توانند انعقاد خون را کُند کنند و هنگامی که شما داروهای کاهش لختگی خون مصرف می‌کنید، ممکن است احتمال کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهید. برخی داروهای کاهنده‌ی لختگی خون شامل «آسپرین»، «کلوپیدوگرل»، «ایبوپروفن» و «وارفارین» می‌شود. وارفارین (کُمادین) به طور ویژه برای کاهش لختگی خون استفاده می‌شود. مصرف ویتامین E به همراه وارفارین ممکن است احتمال کبودی و خون‌ریزی را افزایش دهد، بنابراین حتما به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مقدار مصرف‌تان را تنظیم کنید.

 

داروهایی که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شوند نیز ممکن است با ویتامین E تقابل داشته باشند. هنوز مشخص نیست که مصرف ویتامین E به تنهایی کارایی برخی داروهای کاهنده‌ی کلسترول را کم می‌کند یا نه، اما به نظر می‌رسد که مصرف آن به همراه بتاکاروتِن، ویتامین C و «سِلِنیوم» روی کلسترول تأثیر می‌گذارد.

ویتامین ای و موادی که حاوی آن هستند

0 مورد نقد و بررسی

admin

→ خواندن مطلب قبلی

کاهش وزن برای زنان بالای ۴۰ سال

خواندن مطلب بعدی ←

عادت هایی که اکثر افراد تمایل به  تغییر در خودشان دارند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *