چگونه تئوری ذهن به ما کمک می کند تا دیگران را درک کنیم

چگونه تئوری ذهن به ما کمک می کند تا دیگران را درک کنیم اشتراک گذاری تلنگر پست الکترونیک جستجو کردن

در این مقاله
بررسی اجمالی
توسعه
مراحل
اندازه گیری
نقد

تئوری ذهن یک مهارت مهم شناختی اجتماعی است که شامل توانایی تفکر در مورد حالات ذهنی ، هم خود و هم دیگران است. این شامل توانایی نسبت دادن حالات روحی ، از جمله احساسات ، خواسته ها ، اعتقادات و دانش است. نه تنها  ذهن را درگیر فکر کردن در مورد تفکر، ۱ اما آن را نیز به توانایی درک کنند که افکار و اعتقادات افراد دیگر ممکن است متفاوت از خود و در نظر گرفتن عوامل که به آن حالات  ذهنی منجر اشاره دارد.

چرا آن را “تئوری” ذهن می نامند ؟

روانشناسان از این امر به این دلیل استفاده می کنند ، زیرا عقاید ما درباره آنچه ممکن است در تئوری ذهن شخص دیگری اتفاق بیفتد ، فقط همین تئوری ها هستند. در حالی که ما می توانیم پیش بینی کنیم ، ما هیچ راه مستقیمی نداریم که دقیقاً بدانیم که چه کسی ممکن است فکر کند. تنها آنچه ما به آنها اعتماد داریم تئوریهای خودمان است که بر اساس آنچه مردم می گویند ، نحوه عمل کردن ، آنچه در مورد شخصیت های آنها می دانیم و آنچه در مورد اهداف آنها می توانیم استنباط کنیم ، توسعه می دهیم.

چرا نظریه ذهن مهم است؟

ظهور یک تئوری ذهن در طی مراحل رشد بسیار حیاتی است. کودکان بسیار کوچک تمایل دارند که خود محوری تر باشند و غالباً قادر به تفکر درباره حالات روحی دیگران نیستند. با افزایش سن ، نظریه تئوری ذهن آنها ظهور می یابد و به پیشرفت خود ادامه می دهد.

فراموشی یک نظریه قوی از تئوری ذهن نقش مهمی در دنیای اجتماعی ما بازی می کند زیرا ما در درک این که مردم چگونه فکر می کنند ، پیش بینی رفتار خود را ، درگیر شدن در روابط اجتماعی و حل تعارضات بین فردی نقش مهمی دارند.

 

 

نظریه ذهن به افراد اجازه می دهد تا اهداف دیگران را استنباط کنند ، و همچنین به آنچه در سر شخص دیگری می رود ، از جمله امیدها ، ترسها ، اعتقادات و انتظارات بیندیشد. تعاملات اجتماعی می توانند پیچیده باشند و سوء تفاهم ها می توانند باعث پررنگ تر شدن آنها شوند. ما با داشتن توانایی ایجاد ایده های دقیق در مورد آنچه دیگران فکر می کنند ، بهتر می توانیم به این ترتیب پاسخ دهیم.

توسعه تئوری ذهن ذهن

اعتقاد بر این است که بیشترین رشد این توانایی در نسبت دادن حالات تئوری ذهنی در درجه اول در دوران پیش دبستانی بین سنین ۳ تا ۵ سالگی اتفاق می افتد. برخی محققان اظهار داشته اند که جنسیت و تعداد خواهر و برادر در خانه می توانند بر چگونگی ظهور نظریه  ذهن تأثیر بگذارند.

هنگامی که کودکان تجربه بیشتری در رابطه با تعاملات اجتماعی کسب می کنند ، تئوری ذهن رشد می یابد. بازی ، وانمود کردن ، داستانها و روابط با والدین و همسالان به کودکان اجازه می دهد تا بینش قوی تری نسبت به اینکه چگونه تفکر افراد دیگر با خود متفاوت است ، ایجاد کنند. تجارب اجتماعی همچنین به کودکان کمک می کند تا درباره چگونگی تأثیرگذاری تفکر در اعمال اطلاعات بیشتری کسب کنند.

چگونه تئوری ذهن به ما کمک می کند تا دیگران را درک کنیم

تئوری ذهن

رشد تئوری مهارت های ذهن تمایل به تدریج و پی در پی با افزایش سن دارد. در حالی که بسیاری از تئوری های توانایی های  ذهن در دوران پیش دبستانی پدیدار می شوند ، تحقیقات نشان داده است که بچه های بین ۶ تا ۸ سال هنوز در حال توسعه این مهارت ها هستند. در مطالعات ، کودکان در این سن هنوز کاملاً از نظر تئوری وظایف ذهن کاملاً ماهر نبودند.

محققان همچنین دریافتند که کودکان زیر ۳ سال به طور معمول به نادرست به سؤالات مربوط به تئوری وظایف تئوری ذهن پاسخ می دهند. در سن ۴ سالگی ، کودکان معمولاً تئوری بهتر درک ذهن را نشان می دهند. به عنوان مثال ، تا سن ۴ سالگی ، بیشتر کودکان می توانند درک کنند که دیگران ممکن است اعتقاد نادرست در مورد اشیاء ، افراد یا موقعیت ها داشته باشند.

روش های کنترل احساسات ناشی از استرس

مراحل تئوری 

یک مطالعه نشان داد که کودکان به طور معمول از طریق پنج نظریه مختلف در مورد توانایی های تئوری ذهنی به ترتیب متوالی و استاندارد پیشرفت می کنند. ۲ این کارها از ساده ترین تا سخت ترین موارد زیر است:

درک این که دلایل ممکن است مردم چیزی را بخواهند (به عنوان مثال خواسته ها) ممکن است با یک شخص متفاوت باشد
درک این موضوع که افراد می توانند در مورد یک چیز یا موقعیت مشابه ، باورهای مختلفی داشته باشند
درک این که مردم ممکن است درک نکنند یا این دانش را داشته باشند که چیزی درست است
درک این که مردم می توانند باورهای نادرستی درباره جهان داشته باشند
درک این موضوع که افراد می توانند احساسات پنهانی داشته باشند ، یا اینکه ممکن است در حالی که احساس دیگری می کنند به یک روش عمل کنند .

مطالعات تئوری ذهن

همچنین مطالعات نشان داده اند که  ذهن می تواند ناپایدار باشد. ۳ به عبارت دیگر ، ممکن است کودکان در برخی شرایط ، شرایط روحی را درک کنند ، اما در برخی دیگر بجنگند. در حالی که بچه ها ممکن است بتوانند بیشتر یا تمام تئوری های مربوط به کارهای تئوری ذهن را در ۴ سالگی پشت سر بگذارند ، توانایی های آنها در اواخر بزرگجک و به بزرگجک بهبود و پیشرفت می یابد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که تفاوت های فردی در تئوری توانایی های تئوری ذهن مربوط به صلاحیت اجتماعی کودک است.

چگونه تئوری ذهن به ما کمک می کند تا دیگران را درک کنیم اشتراک گذاری تلنگر پست الکترونیک جستجو کردن

روانشناسان چگونه آن را اندازه می گیرند؟ تئوری ذهن

بنابراین ، روانشناسان دقیقاً چگونه می توانند سنجش کنند که چگونه مردم درباره افکار و افکار خود دیگران می اندیشند؟ یکی از متداول ترین روشها برای ارزیابی تئوری توانایی های ذهن کودک به عنوان یک کار با باور غلط شناخته می شود. توانایی نسبت دادن باور غلط به دیگران ، نقطه عطف اصلی در شکل گیری نظریه ذهن به حساب می آید.

هدف از انجام چنین کارهایی این است که کودکان بخواهند درباره آنچه شخص انجام داده یا آنچه را که فکر می کنند انجام شود وقتی عقاید شخص دیگر در مورد واقعیت با آنچه در حال حاضر کودکان می دانند مغایر است. به عبارت دیگر ، ممکن است کودکان بدانند که چیزی صحیح است؛ درک عقیده نادرست باعث می شود آنها درک کنند که افراد دیگر ممکن است از این حقیقت آگاهی نداشته باشند.

به عنوان مثال ، یک کودک ممکن است بداند که هیچ کوکی در شیشه شیرینی باقی نمی ماند – اما آیا او می فهمد که خواهرش هیچ راهی برای دانستن اینکه هیچ کوکی باقی مانده وجود ندارد؟

وظایف باور غلط برای سنجش تئوری ذهن ذهن

چگونه وظایف باور غلط که اغلب در آزمایش های روانشناسی استفاده می شوند ، کار می کنند؟ در “تست جک آن” ، یکی از سناریوهای متداول در مورد باورهای غلط ، به کودکان دو عروسک به نام های جک و آن نشان داده می شود:

جک یک سبد در حالی که آن جعبه دارد.
جک سنگ مرمر را در سبد خود قرار می دهد و سپس اتاق را ترک می کند.
در حالی که او از بین رفته است ، آن سنگ مرمر را از سبد می گیرد و آن را درون جعبه می گذارد.
وقتی جک برمی گردد ، از کودکانی که این سناریو را تماشا کرده اند ، سؤال می شود که کجا فکر می کنند جک به دنبال سنگ مرمر خواهد بود.

نتیجه 

بنابراین ، پاسخ کودکان درمورد نظریه ذهن آنها چیست؟ بچه ها اگر بگویند جک در سبد نگاه خواهد کرد ، امتحان را می گذرانند. این نشان می دهد که این کودکان درک می کنند که جک یک باور غلط درباره مکان مرمر در کجا دارد. برای گذراندن آزمون ، کودکان باید بتوانند در مورد آنچه جک فکر می کند و معتقد است ، فکر کنند .

کودکانی که می گویند سنگ مرمر در جعبه است ، با این حال ، آزمایش را قبول نمی کنند. آنها نتوانند درک خودشان را نشان دهند که دانش جک متفاوت از خودشان است .

در حالی که تئوری ذهن ذهن از نظر تاریخی تنها با استفاده از وظایف باور غلط ارزیابی شده است ، رویکردهای فعلی شامل اندازه گیری در مقیاس وظایف توسعه است. انجام این کار بهتر باعث می شود محققان ببینند که چگونه تئوری های مختلف نقاط عطف تئوری ذهن در دوران کودکی پدید می آید. به عنوان مثال ، تواناییهایی برای درک آنچه دیگران می خواهند قبل از توانایی درک احساسات پنهان که ممکن است افراد احساس کنند ظهور می کند.

مشکلات با تئوری ذهن ذهن

در حالی که ظهور یک تئوری ذهن ذهن تمایل دارد دنباله ای نسبتاً قابل پیش بینی را در طول دوره رشد عادی دنبال کند ، اما گاهی اوقات کارها به اشتباه می رود. تئوری مشکلات تئوری ذهنی می تواند طیف وسیعی از عوارض جدی داشته باشد. هنگامی که مردم برای درک حالات تئوری ذهنی تلاش می کنند ، روابط اجتماعی و تعامل می توانند رنج بکشند. ۴

اوتیسم

محققان سیمون بارون کوهن و همکارانش اظهار داشته اند که تئوری مشکلات تئوری ذهنی یکی از مشخصه های اوتیسم است. ۵ در یک مطالعه ، آنها چگونگی عملکرد کودکان با اوتیسم را در تئوری وظایف ذهن در مقایسه با کودکان مبتلا به سندرم داون و همچنین کودکان عصبی انجام دادند.

آنها دریافتند که در حالی که حدود ۸۰٪ کودکانی که عصبی عصبی بودند و یا مبتلا به سندرم داون بودند توانستند به طور صحیح به سؤالات نظریه ذهن پاسخ دهند ، فقط در حدود ۲۰٪ کودکانی که به اوتیسم مبتلا شده اند قادر بودند به درستی به چنین سؤالات پاسخ دهند.

تصور می شود که این مشکل در مورد پرسپکتیو و درک افکار دیگران به دشواری هایی که مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم در برخی از انواع تعامل های اجتماعی دارند ، کمک می کند.

جنون جوانی

مطالعات همچنین نشان داده اند که افرادی که به اسکیزوفرنی مبتلا شده اند نیز اغلب نظریه نقص تئوری ذهن را نشان می دهند. یک متاآنالیز با بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده از نظر تئوری ذهن ذهن در افراد دارای اسکیزوفرنی اختلالات قابل توجهی را نشان داد. ۶ این شرکت کنندگان با توانایی درک باورهای غلط و همچنین توانایی استنباط در اهداف دیگران مشکلاتی را نشان دادند.

 

0 مورد نقد و بررسی

admin

→ خواندن مطلب قبلی

روش های کنترل احساسات ناشی از استرس

خواندن مطلب بعدی ←

چگونه در زمان دورکاری بهره وری خود را زیاد کنیم؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *