کلسیم و تاثیرات آن چیست؟

کلسیم و فواید آن در بدن

توجه! این مطلب  جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

 

کاربران گرامی نظافت نیوز امروز در خدمت شما عزیزان هستیم (تیم نوآور نیوز) با معرفی کلسیم با ما تا پایان مطلب همراه باشید

کلسیم یکی از مواد مصرفی ضروریست که برای تمامی موجودات زنده لازم بوده و ماده اصلی یک رژیم غذایی سالم است. کلسیم در تمامی اعمال سلولی دخیل بوده و نقش اساسی در تشکیل و استحکام استخوانها و دندانها در طول زندگی دارد

کلسیم یک عنصر شیمیایی ( ماده معدنی ) است که برای زنده ماندن اندام ها یا ارگانیسم ها ضروری است. کلسیم ۳۹% از مواد معدنی بدن را شامل می شود،  ۹۹% کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و بدن است و ۱% باقی مانده در بافت ها و اندام های دیگر است هم چنین کلسیم در بسیاری از غذاها وجود دارد.

 

عملکرد کلسیم

 

تنظیم  یا کنترل کردن انقباض ماهیچه از جمله تنظیم ضربان قلب

کلسیم نقش کلیدی در انعقاد طبیعی خون دارد.

تقریبا تمام کلسیم بدن ما در استخوان و دندان ذخیره شده است و در ساختار، سختی و استخوان بندی آن ها را حمایت می کند.

آزاد کردن هورمون ها و آنزیم ها.

کمک به حرکت خون در رگ های خونی بدن.

کاهش بی خوابی

انتقال پیام عصبی

کلسیم بین مغز و بخش های مختلف بدن ارتباط برقرار می کند.

کلسیم و فواید آن در بدن

کمبود کلسیوم در چه مواقعی ایجاد می شود؟

هنگامی که دریافت کلسیم در رژیم غذایی کم باشد یا جذب آن در بدن کاهش یافته یا دفع کلسیم بالا بوده و یا دلایل مختلفی مانند بارداری و شیردهی نیاز به کلسیم افزایش یابد کمبود کلسیم ایجاد شده و میتوان علائم آن را مشاهده نمود.

علائم کمبود کلسیوم در بدن چیست؟

کمبود طولانی مدت کلسیم باعث کاهش زمان انعقاد خون شده و امکان ایجاد پوکی استخوان بخصوص در دوران یائسگی بالا می رود. کمبود کلسیم روی دندانها

مشکلات حاصل از افزایش میزان کلسیم چیست؟

در صورت احتباس کلسیم در اثر عوامل مختلف مانند زیادی مصرف یا کاعش دفع، کلسیم خون افزایش یافته و باعث اختلال در عملکرد کلیه و کاعش جذب مواد معدنی دیگر و امکان ایجاد سنگ کلیه می شود. در صورت مصرف بیش از حد کلسیم (بیشتر از ۴ گرم در روز)، علائم ناراحت کننده آن بروز خواهد کرد.

نیز موثر است.

 

تأثیر کلسیم بر افزایش طول عمر

 

مطالعه آینده نگر در سال   ۲۰۱۳در مجله Clinical Endocrinology & Metabolis Journal  منتشر شده است. رابطه ی بین کلسیم و ویتامین دی دریافتی و نوع منبع مصرف آن ها را با میزان مرگ و میر زنان و مردان کانادایی مورد بررسی قرار داده است در این مطالعه ۹۰۳۳ مرد و زن را به صورت تصادفی انتخاب کردند و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ مصرف کل روزانه کلسیم و ویتامین دی این افراد را ثبت کرده و مورد پیگیری قرار داده و مرگ و میر آن ها را ثبت کردند . نتایج در طول مطالعه به این صورت بود، ۱۱۶۰ نفر فوت شدند. افزایش دریافت کل روزانه کلسیم ( از طریق لبنیات، مواد غیر لبنی و مکمل ) در زنان باعث کاهش میزان مرگ و میر در آن ها و افزایش طول عمر شده بود. اما چنین اثری در مورد مردان مشاهده نشد. هم چنین بین دریافت ویتامین دی و میزان مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد این ارتباط جدای از مصرف ویتامین دی است به این معنا که تأثیر کلسیم جدا از این است که فرد ویتامین دی مصرف کرده یا نکرده است.

طبق گزارش منتشر شده از دانشگاه  MCGill کانادا رژیم های  غنی از کلسیم خانم ها باعث افزایش طول عمر می شود. خانم هایی که رژیم غذایی آن ها غنی از کلسیم است امکان طول عمر بیشتری دارند نسبت به کسانی که در رژیم های خود از کلسیم کمتری استفاده می کنند. دکتر دیوید گولتزمن، استاد دانشگاه MCGill کاندا و سرپرست این مطالعه معتقد است  که مصرف روزانه  مکمل های کلسیم خطر مرگ زودرس در بانوان را به شدت کاهش می دهد. زنانی که روزانه ۱۰۰۰mg مکمل کلسیم مصرف می کنند بیشتر از زنانی که چنین نمی کنند عمر خواهند کرد. دکترگلتزمن در پایان گفت: مصرف روزانه مکمل کلسیم تأثیر بسیار زیادی بر افزایش طول عمر زنان می گذارد. بنابراین بانوان باید روزانه لبنیات و مکمل کلسیم مصرف کنند

 

کلسیم و فواید آن در بدن

میزان کلسیم محصولات لبنی

۱ لیوان شیر – ۲۹۱-۳۰۰ میلی گرم

۱ لیوان ماست  –  ۳۴۵-۴۱۵ میلی گرم

۳۰ گرم پنیر آمریکایی  –  ۱۷۴ میلی گرم

۳۰ گرم پنیر چدار –  ۱۹۱ میلی گرم

۳۰ گرم پنیر موزارلا –  ۲۰۷ میلی گرم

نصف لیوان پنیر ریکوتا (پنیر ایتالیایی که از آب پنیرساخته می شود)  –  ۳۳۷ میلی گرم

نصف لیوان بستنی  –  ۸۰-۹۰ میلی گرم

میزان کلسیم غذاهای پروتئینی

۱ لیوان لوبیا پخته  –  ۹۰ میلی گرم

نصف لیوان توفو  –  ۲۰۴ میلی گرم

نصف لیوان حموس (خوراک خمیر مانندی از نخود پخته و کوبیده و سیر و…)  –  ۶۶ میلی گرم

۹۰ میلی گرم ماهی قزل آلا کنسرو شده (با استخوان)  –   ۱۶۷میلی گرم

۹۰ میلی گرم ماهی ساردین کنسرو شده (با استخوان)  –  ۳۶۱ میلی گرم

۱۲۰ میلی گرم ماهی سالمون  –  ۳۰۰ میلی گرم

۱ قاشق سوپ خوری کنجد  –  ۸۸ میلی گرم

.

 

هشدارها و احتیاطها:

در هنگام افزایش خون و فیبریلاسیون قلبی نباید مصرف شود. قبل از مصرف مکملهای حاوی کلسیم و ویتامین D در زمان بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید. در صورت مصرف غذاهای حاوی فیبر، مکملهای کلسیم را با فاصله ۱ تا ۲ ساعت بعد مصرف کنید. در صورت مصرف سایر داروها در مورد مصرف مکمل کلسیم با پزشک مشورت کنید. در صورت سابقه بیماریهای قلبی، مشکلات گوارشی، افزایش میزان کلسیم خون یا ادرار، اختلال غده پاراتیروئید، بیماریهای کلیوی و سنگ کلیه پزشک را مطلع نمایید.

مقدار و نحوه مصرف:

در بالغین یک قرص در روز میل شود مگر آنکه پزشک دستور دیگری داده باشد. کودکان و خانمهای باردار و شیرده با نظر و توصیه پزشک نسبت به دریافت مکمل راهنمایی می شوند.

 

0 مورد نقد و بررسی

admin

→ خواندن مطلب قبلی

پرکردن دندان و احتمال حساسیت!

خواندن مطلب بعدی ←

۵ نکته برای حفظ جامعه در طول بحران کرونا ویروس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *